Do’s en don’ts van contentmarketing

Deel dit bericht met anderen..
Share on facebook
Facebook
0
Share on linkedin
Linkedin
0
Share on whatsapp
Whatsapp

Do’s en don’ts van contentmarketing

Do's en don'ts van contentmarketing

Content is hot. Content is king. En content is key. Uitspraken die we al jaren horen. Contentmarketing houdt in dat je klanten naar je toetrekt en aan je bindt door middel van relevante content (pullmethode). Deze gedachte vervangt het oude principe van je producten en diensten op een agressieve manier verkopen (pushmethode). Klinkt logisch. En toch blijft het gek genoeg voor veel bedrijven een beetje op de achtergrond. Tijdgebrek, niet weten waar te beginnen, geen goede schrijver in huis of over onvoldoende expertise beschikken. Genoeg redenen om het creëren van content onder tafel te schuiven. Een gemiste kans! Er zijn belangrijke do’s en don’ts wat betreft contentmarketing die ik graag met je wil delen.

DO’S van contentmarketing

do's van contentmarketing

Maak een content(marketing)plan

Het schrijven van plannen en strategieën vind ik altijd een beetje saai klinken. Eindeloos schrijven over je doelgroep, middelen, kanalen, doelstellingen, verwachtingen en meetinstrumenten zonder echt in actie te komen. Ik weet zeker dat veel collegamarketeers er stiekem hetzelfde over denken. Maar geloof me, het is écht belangrijk!

Een goed doordacht contentmarketingplan kan een wereld van verschil maken voor je resultaten. Het geeft je realistische verwachtingen waardoor het meten van je resultaten veel efficiënter wordt. Allereerst is het goed om eens op te schrijven hoe je organisatie naar buiten wordt gebracht. Wat wil je bereiken met de content die je schrijft? Wil je bestaande klanten aan je binden, wil je nieuwe nieuwsbriefinschrijvingen of wil je meer bekendheid creëren? Door je belangrijkste doel voor ogen te hebben, kun je bepalen wat de beste manier van communiceren is. Je doelgroep, de onderwerpen die voor je doelgroep interessant zijn, de tone of voice en de kanalen waar je je content verspreidt. En niet geheel onbelangrijk: hoe je je resultaten gaat meten.

Daarna volgt het contentplan zelf. Hierin beschrijf je wat voor soort content er wordt gecreëerd (video’s, blogs, nieuwsbrieven, artikelen), wat voor onderwerpen je behandelt, wanneer het juiste moment is om deze content te verspreiden en vooral via welke kanalen je deze content het beste kunt verspreiden. Kortom: het is een soort handboekje om je te helpen je content te beheren. 

Kies je niche

Nog even terugkomend op je doelgroep. Als je content schrijft, kom je al snel in de verleiding om voor een breed publiek te schrijven. We durven vaak niet te kiezen omdat we bang zijn dat we een bepaalde doelgroep missen. En hoe meer mensen jouw content lezen, hoe meer kans dat jouw potentiële klant het leest toch? Helaas werkt dit bij contentmarketing niet op die manier. Als je tegen iedereen praat, praat je eigenlijk tegen niemand. Hoe specifieker jij bent in je content, des te sneller de lezer geïnteresseerd is en in potentie een klant kan worden. Dus durf te kiezen. Zorg ervoor dat jij degene bent waarvan mensen denken: ‘’dit is precies wat ik wilde weten toen ik naar dit onderwerp zocht’’. 

Beeld zegt meer dan 1000 woorden

beeld zegt meer dan 1000 woorden

Mensen zijn visueel ingesteld. Onze hersenen reageren meer op visuele prikkels dan op een enorme lap tekst. Het belang van beeld in content is daarom ontzettend groot. Denk aan afbeeldingen die je tekst ondersteunen en infographics die je onderzoek visualiseren. Beeld creëert sfeer en heeft een psychologische invloed op de manier waarop mensen de inhoud beoordelen.

Maar met name video’s doen het tegenwoordig goed. Het is niet voor niks dat het succes van YouTube de pan uit rijst. En dan heb ik het niet alleen over de Enzo Knols van deze wereld die het videoplatform beheersen. Steeds meer bedrijven starten een YouTube-kanaal. Hier kun je je bedrijfsvideo, instructievideo’s en klantcases in de vorm van video’s plaatsen. (En voor de echte enthousiastelingen onder ons… kun je er ook over nadenken om te vloggen binnen je bedrijf. Maar ik snap dat dat voor de meesten nog een brug te ver is.) Een video is ook ontzettend goed voor je conversie. Als je een video toevoegt op je landingspagina zul je merken dat je conversie vrijwel direct stijgt.

Brainstormsessies

‘Maar waar moet ik dan over schrijven?’ ‘Waar moet ik in hemelsnaam een video van maken?’ Logische vragen, want het is nou eenmaal niet eenvoudig om iedere keer nieuwe content te creëren. Organiseer brainstormsessies! In dit soort sessies kun je elkaar inspireren. En hoe gek je idee misschien ook is, wellicht weet een collega jouw gekke idee wel beter in de juiste context te plaatsen.

Practice what you preach

Doe wat je verkoopt. Als je iets belooft of adviseert aan je lezers, zul je hier zelf ook aan moeten voldoen. Een simpel voorbeeld: als je in een winkel werkt waar Nikes worden verkocht en jij loopt rond op je Adidasjes. Dan ben je natuurlijk niet heel geloofwaardig. Je geeft het signaal dat je niet achter je product staat. Hetzelfde geldt voor content. Als jij een blog schrijft en hierin het advies geeft om veel te bloggen en je eigen blog van een half jaar geleden is… Dat wekt niet veel vertrouwen. Blijf dus dicht bij jezelf. Wees je bewust van je identiteit en de identiteit van je onderneming. Vanuit dat vertrekpunt, kun je unieke en relevante content maken.

Begin vandaag nog

Begin gewoon. Je kunt de meest uitgebreide en goed doordachte strategieën hebben, maar op een gegeven moment moet je gewoon een begin maken. Je hoeft geen bestseller auteur te zijn om een goede blog te schrijven. En je hoeft ook geen filmster te zijn om een leuke video te maken over je bedrijf. Kennis en ervaring zijn meestal al voldoende.

DON’TS van contentmarketing

Schrijven voor zoekmachines

Als contentmarketeer ben ik ontzettend fan van SEO (zoekmachine-optimalisatie). Google is gek op relevante content en blogs. Je zult zien dat als je met regelmaat relevante blogs post, je heel snel stijgt in de zoekmachineranking. En natuurlijk kunnen we dit optimaliseren. Oftewel: we helpen Google een handje door content goed leesbaar en begrijpelijk te maken voor de zoekmachine. In mijn vorige blog heb ik een aantal handige tips gegeven om hoger te scoren in Google.

don'ts van contentmarketing

MAAR!!! Voordat je alle tips en trucjes gaat toepassen, moet je altijd één hoofdregel in gedachte houden. Je doelgroep gaat altijd voor SEO. Natuurlijk is het fijn als zoekmachines je content oppikken. Maar gebruik geen SEO-trucjes als deze geen toegevoegde waarde hebben. Je schrijft namelijk voor je doelgroep en niet voor Google. Wat heb je eraan als je blog of artikel bovenaan in Google scoort, maar niemand deze leest of vrijwel direct afhaakt omdat het niet is wat ze zochten?

Be pushy

Zorg ervoor dat je niet te pusherig overkomt. Als je content volstaat met commerciële uitingen of ‘koop hier’ buttons, maak je meestal geen vrienden. Je geloofwaardigheid en de empathie die je doelgroep voor jou heeft, kelderen vrijwel direct. Zorg ervoor dat je de intentie hebt dat je de lezer oprecht ergens mee wilt helpen. En breng dit ook op die manier over.

Hetzelfde geldt voor het (hierboven beschreven) schrijven voor zoekmachines. Zorg ervoor dat je je artikelen en blogs niet overoptimaliseert. Het plaatsen van linkjes naar relevante pagina’s, kan bijvoorbeeld enorm helpen bij het hoger komen in de ranking van zoekmachines. Maar als er in elke zin een gekleurd of onderstreept linkje staat die verwijst naar een andere pagina, raak ik persoonlijk een beetje geïrriteerd.

Kwantiteit boven kwaliteit stellen

kwantiteit versus kwaliteit

Regelmaat van content plaatsen is belangrijk. Voor je doelgroep die enige regelmaat verwacht en om goed te scoren bij zoekmachines. Ook wordt vaak geadviseerd om consequent te zijn in het plaatsen van content. Elke maandag om stipt 11:00 uur een blog posten zodat de doelgroep weet wat zij kan verwachten. Ik ben het met beide punten niet volledig eens. Natuurlijk wil je regelmatig iets posten en kan het voor de doelgroep prettig zijn om een beetje vastigheid te hebben. Maar hou hier niet krampachtig aan vast. Heb je een week niks te melden? Voel je dan ook niet verplicht om toch content te plaatsen die misschien kwalitatief helemaal niet zo sterk is.

Maak vooral kwalitatief goede content. En goede content creëren kost tijd die je helaas niet altijd hebt. Het kan er wel eens bij inschieten omdat je prioriteiten net even anders liggen die week. Maar maak hier geen gewoonte van. Het richten op kwaliteit zal dus meer tijd kosten, maar uiteindelijk loont het echt. Kwalitatief goede content wordt namelijk vaker gedeeld en beter beoordeeld door zoekmachines.

Alles altijd zelf willen doen

Beginnen met content creëren is niet zo ingewikkeld, maar volhouden is een ander verhaal. Gelukkig hoef je niet alle content zelf te maken. Je kunt in samenwerking met je leveranciers of klanten ook content creëren en delen. Vraag je connecties of zij hiervoor openstaan of dat je hun content mag overnemen. Zo help je elkaar.

Beschik je niet over voldoende middelen, kennis en capaciteit om het zelf te doen? Dan kun je er uiteraard voor kiezen om het creëren van content uit te besteden. Heb je een medewerker met een goed gevoel voor taal en de creativiteit om content te creëren? Score! Maar heb je niet zo’n medewerker in huis, dan kun je misschien beter een expert inschakelen. Veel bedrijven onderschatten namelijk de hoeveelheid tijd die er in contentmarketing gaat zitten. Je kunt ervoor kiezen om een marketingbureau of een freelancer in te schakelen. Belangrijk hierbij is om de afweging te maken tussen de investering die je moet doen en de winst die het je oplevert. Zo kun je het beste bepalen of je alles in eigen hand wilt houden of dat je toch (gedeeltelijk) hulp inschakelt.

Ik hoop dat je wat aan de do’s en don’ts hebt gehad. En dan het allerbelangrijkste: gewoon beginnen! Mocht je meer willen weten over marketing? Lees dan mijn eerdere blog met marketingtips!

Deel dit bericht met anderen..
Share on facebook
Facebook
0
Share on linkedin
Linkedin
0
Share on whatsapp
Whatsapp

One Comment

  1. 27 januari 2020 at 16:12

    goed geschreven! een plan is zeker een stap in de goeie richting en uiteraard ook een manier om uit te vogelen op welk doelgroep je wilt en gaat focussen.

Leave A Comment