FAQ

Bekijk hier de meest gestelde vragen!

Wat betekent MUIS Software?

MUIS is een afkorting voor Multi User Informatie Systemen.

Hoelang bestaat MUIS Software al?

MUIS Software is in 1984 opgericht, dus bestaat al ruim 33 jaar.

Waar worden de producten van MUIS Software gemaakt?

Al onze producten worden geheel in eigen huis (in Nederland dus) ontwikkeld door onze eigen softwareontwikkelaars.

Is MUIS Software gecertificeerd?

Ja, wij vinden het heel belangrijk om onze software regelmatig door externe auditors te laten certificeren. Zo hebben wij zowel het BDO-certificaat als (recentelijk nog) het SRA-certificaat in ontvangst mogen nemen.

Wat is de visie van MUIS Software?

De visie van MUIS Software is om een onderneming in staat te stellen met minimale inspanning haar administratieve processen op efficiënte wijze te voeren, waarbij de slimme software van MUIS Software de ondernemer proactief informeert over de actuele stand van de onderneming op financieel, commercieel en logistiek vlak.

Hoe kom ik in contact met MUIS Software?

Je kunt in contact komen met MUIS Software door te bellen naar 0251-241641 of te e-mailen naar info@muis.nl, administratie@muis.nl, verkoop@muis.nl, marketing@muis.nl of support@muis.nl. Uiteraard ben je ook van harte welkom om een kop koffie te drinken op ons kantoor aan De Trompet 2880, 1967 DD, Heemskerk.

Hoelang loopt mijn abonnement?

Je abonnement loopt per jaar en wordt automatisch verlengd.

Kan ik een maandabonnement afnemen?

Nee, MUIS Software werkt alleen met jaarcontracten. Hierdoor krijg je de beste prijs!

Moet ik mijn factuur zelf overmaken?

Nee, dit is niet nodig. Voor iMUIS Online abonnementen werken wij altijd met een automatische incasso.

Wanneer kan ik mijn factuur verwachten?

Je kunt je factuur ongeveer een week voordat je nieuwe contractjaar in gaat verwachten.

Waar vind ik de algemene voorwaarden?

Je kunt hier de algemene voorwaarden vinden.

Hoe kan ik mijn abonnement opzeggen?

Je kunt je abonnement schriftelijk opzeggen per aangetekende brief of per e-mail naar administratie@muis.nl. De opzegging dient één maand voor het aflopen van het contract bij ons kenbaar te worden gemaakt. Je ontvangt altijd een bevestigingse-mail van de opzegging met daarin de datum per wanneer het abonnement wordt stopgezet.

Ik stap over naar een andere accountant. Wat kan ik doen?

Je kunt ervoor kiezen om je iMUIS Online abonnement mee te nemen naar je nieuwe accountant. Als je zelf de betaler bent van het iMUIS Online abonnement, zet MUIS Software het contract voor je om. Als je accountant betaalt voor het abonnement, kun je eenvoudig een eigen abonnement afsluiten bij MUIS Software of je nieuwe accountant.

Hoe gaat dit in zijn werk?

  1. Dien je verzoek in via het overstapformulier
  2. Verstuur de back-up van je administratie naar verkoop@muis.nl of je voorgaande accountant geeft toestemming aan MUIS Software om in te loggen.
  3. Indien je nieuwe accountant nog niet werkt met iMUIS Online, kunnen zij een gratis accountancy omgeving aanvragen.
  4. Voor de eventuele kosten krijg je een offerte toegestuurd. Deze dien je ondertekend te retourneren.

Wat wordt er overgezet?

Je volledig administratie met alle jaren en mutaties worden voor je overgezet!

In welke talen is iMUIS Online verkrijgbaar?

iMUIS Online is standaard beschikbaar in het Nederlands en Engels.

Waar vind ik mijn licentiegegevens?

Aan de linker onderzijde van je iMUIS Online programma staan de onderstreepte gegevens “gebruiker” en je inlognaam. Als je op één van beide klikt verschijnt er een pop-up met daarop een overzicht van je licentiegegevens.

licentiegegevens

Als je naar onze support afdeling belt is het handig om deze gegevens alvast bij de hand te hebben.

licentiegegevens iMUIS Online

Hoe ziet de infrastructuur van iMUIS Online eruit?

Wij maken gebruik van Leaseweb, een wereldwijde Infrastructure-as-a-Service (IaaS) provider. Alle data wordt ook in Nederland opgeslagen. Ten grondslag aan dit platvorm ligt één van ‘s werelds grootste en meest betrouwbare netwerken, dat een bandbreedtecapaciteit van 5,5 Tbps biedt met een core-uptime van 99,99999%. Accountants- en administratiekantoren kunnen samenwerken met ondernemers/cliënten in een eigen privaat domein c.q. platform. Vanuit één serveromgeving kunnen organisaties hierdoor gescheiden werken (multi-tenancy). Het datacenter van MUIS Software wordt 24 uur en 7 dagen per week bewaakt en is uitgerust met voorzieningen om storingen en uitval te voorkomen. Om er nog zekerder van te zijn dat er niks met je data overkomt, worden er dagelijks back-ups gemaakt en worden beveiligingsupdates uitgevoerd.

Hoe is de privacy gewaarborgd?

Wij snappen dat de administraties waarin je werkt en de informatie die je inziet vertrouwelijk zijn. Daarom is het van belang dat niemand anders dan jijzelf en/of je medewerkers inzicht hebben in je gegevens. De software wordt volledig in eigen huis ontwikkeld, waardoor er geen invloed is van een derde partij. De administraties die wij hosten staan op Nederlandse bodem en zijn dus niet opgeslagen op servers in het buitenland. Gegevens worden niet met derden gedeeld.

Hoe veilig kan ik inloggen?

Je kunt bij iMUIS Online inloggen door middel van een zogenaamde twee factor authenticatie. Dit houdt in dat je naast je gebruikersnaam en wachtwoord, nog een tweede factor nodig hebt om in te loggen. Dit kan een code zijn die je per sms of e-mail ontvangt, maar je kunt ook gebruik maken van de twee factor authenticatie van DUO Security.

Wie hebben toegang tot mijn administratie?

Het centrale beheer van de administraties geschiedt door hooggekwalificeerde applicatiebeheerders van MUIS Software.  Je accountant of applicatiebeheerder kan eveneens toegangsrechten en applicatierechten beheren. De applicatierechten, alsmede één of meerdere centrale grootboekrekeningschema’s, kunnen tevens centraal worden beheerd. Dit is ideaal voor accountantskantoren met meerdere vestigingen. Elke vestiging kan hiermee los van elkaar functioneren, maar toch centraal beheerd worden. Meerdere vestigingen kunnen met één druk op de knop worden aangemaakt. Hiermee wordt de echte schaalbaarheid bereikt van multi-tenancy, maar houdt het accountantskantoor wel grip op haar eigen omgevingen.

Hoe wordt de verbinding in iMUIS Online versleuteld?

Als je werkt in iMUIS Online kan dat alleen via een beveiligde HTTPS-verbinding. Deze verbinding is versleuteld met behulp van een SSL-certificaat.

Hoe zijn de servers beveiligd?

Onze servers zijn altijd up-to-date en voorzien van virusscanners. Tevens worden de servers dagelijks gecontroleerd op veiligheid door Trustguard.

Over welke certificeringen beschikt MUIS Software?

MUIS Software is gecertificeerd door BDO Audit & IT, uitgevoerd door NOREA-gecertificeerde IT-auditors. Zij staan in dienst om de meest complexe auditonderzoeken uit te voeren. Tevens laten wij ons certificeren door de beroepsorganisatie SRA. Een door het SRA toegekend certificaat is een keurmerk waaruit blijkt dat de beoordeelde software voldoet aan de door het SRA opgestelde criteria en normenkader en sluit daarmee aan bij de werkwijze van de bij de SRA aangesloten leden.

Wanneer voert MUIS Software onderhoud uit aan de servers en software?

Het product iMUIS Online wordt continu uitgebreid en voorzien van de laatste updates. Wij blijven investeren in de nieuwste technologische toepassingen en streven naar de beste performance. Wij zorgen ervoor dat dit op incourante tijden wordt uitgevoerd, vaak in de late avonduren of ’s nachts zodat je hier zo min mogelijk hinder van ondervindt. Groot onderhoud kondigen wij altijd van te voren aan.

Hoe veilig is het om mijn administratie te koppelen met andere softwarepartijen?

Als je vanuit je administratie wilt koppelen met een ander softwarepakket, dan kan de verbinding tussen je administratie en andere softwarepartij c.q. “partner” alleen worden gerealiseerd door de gebruiker zelf in iMUIS Online. Het koppelen met partners is alleen mogelijk in combinatie met een unieke partnerkey die enkel bekend is bij de partner. Elke verbinding met een iMUIS Online administratie wordt door de ondernemer vrijgegeven en krijgt een zogenaamde omgevingscode (token) toegewezen die alleen in combinatie met die specifieke partner gebruikt kan worden. Alle verbindingen zijn beveiligd met een SSL-verbinding. Partnerverbindingen zijn op basis van een IP-adresafscherming extra te beschermen. De gebruiker kan zelf een verbinding intrekken vanuit iMUIS Online.

Kan ik ook zelf een back-up ontvangen?

Het maken van back-ups gebeurt in het datacenter van MUIS Software uiteraard volledig automatisch. Wij ontzorgen je hier volledig in. Toch kan het om welke reden dan ook wenselijk zijn om een eigen back-up te maken en terug te plaatsen. Deze kun je dan ook downloaden. Wij verwijzen je hiervoor naar de helppagina’s van iMUIS Online. Ondernemers die willen overstappen naar een andere accountant, kunnen op aanvraag de back-ups van de administratie(s) laten verplaatsen.

Ik ben mij aan het oriënteren op een nieuw softwarepakket, kan MUIS Software mij hierbij van dienst zijn?

Onze verkoopadviseurs kunnen je alles vertellen over de diverse functionaliteiten van iMUIS Online. Bel naar 0251-241641 of stuur een e-mail naar verkoop@muis.nl.

Waarom kies ik voor iMUIS Online?

iMUIS Online heeft een goede prijs-kwaliteitsverhouding. De software is zeer gebruiksvriendelijk, innovatief en passend voor iedere onderneming. Voor de kleine ondernemers bestaat zelfs de mogelijkheid om gratis te factureren met Spitsfactuur.

Kan ik de software eerst uitproberen?

Natuurlijk! Op deze pagina kun je een gratis demoaccount aanvragen. In dit account beschik je over een fictieve administratie waarin je alle functies kunt uitproberen.

Waar kan ik me aanmelden?

Je kunt je aanmelden via je accountant of rechtstreeks via MUIS Software. Ga hier naar de bestelpagina van MUIS Software. 

Welke modules heb ik nodig?

De benodigde modules hangen af van de soort onderneming, de grootte van de onderneming en de behoefte. Een verkoopadviseur helpt je graag bij de keuze voor het juiste abonnement. Bel naar 0251-241641 of mail naar verkoop@muis.nl.

Kan ik mijn abonnement op een later moment uitbreiden?

Je kunt je abonnement op elk moment uitbreiden. Dit doe je door in je iMUIS Online omgeving te gaan naar Beheer > Mijn abonnement uitbreiden. Je krijgt dan automatisch een aanmeldformulier toegezonden.

Kan ik een extra administratie aanvragen?

Ja zeker, vul het contactformulier in en wij voegen een extra administratie toe aan je abonnement.

Hoe kan ik mijn huidige pakket zo snel mogelijk omzetten naar iMUIS Online?

Je kunt je administratie laten converteren door MUIS Software. Dit gebeurt door middel van een auditfile. Een auditfile heeft de extensie .XAF (bij voorkeur versie 3.0 of hoger). Wij ontvangen ter controle graag een kolommenbalans van het desbetreffende jaar.

Biedt mijn accountant iMUIS Online aan?

Via de zoekfunctie op deze pagina vind je een landkaart met accountants die iMUIS Online al aanbieden. Hier kun je zoeken op de naam van je accountant.

Welke accountant bij mij in de buurt heeft ervaring met iMUIS Online?

Via de zoekfunctie op deze pagina vind je een landkaart met accountants die iMUIS Online al aanbieden.

Hoe wissel ik van accountant met behoud van iMUIS Online?

Je iMUIS Online abonnement, inclusief je administratie, kan volledig overgezet worden naar je nieuwe accountant. Hierdoor dient je administratie (eventueel) omgezet te worden. Neem hiervoor contact op met de verkoopafdeling door te bellen naar 0251-241641 of door te e-mailen naar verkoop@muis.nl.

Ik werk bij of ben eigenaar van een accountants- of administratiekantoor. Kan ik iMUIS Online ook aanbieden?

Ja, speciaal voor accountants- en administratiekantoren bieden wij het gratis starterspakket aan. Hiermee kun je efficiënt samenwerken met je klanten. Vraag het gratis starterspakket hier aan.

Waar meld ik mijn klanten aan?

Log in met gebruiker ‘beheer’. Ga vervolgens naar Beheer > Gebruikersbeheer > Kies voor Nieuw [CTRL+N] en vul de gegevens in van je klant. Je klant krijgt automatisch het aanmeldformulier toegezonden.

Kan mijn (nieuwe) medewerker ook toegang krijgen tot iMUIS Online?

Ja zeker! Binnen iMUIS Online kun je medewerkersaccounts aanvragen. Dit gaat op dezelfde manier als het aanmelden van een klant. Het verschil is dat je tijdens het aanmelden aangeeft dat het een medewerker betreft.

Log in mer gebruiker ‘beheer’. Ga vervolgens naar Beheer > Gebruikersbeheer > Kies voor Nieuw [CTRL+N] en vul de gegevens van je bedrijf in. Je krijgt automatisch het aanmeldformulier toegezonden.

Hoe kan MUIS Software mij helpen om mijn klanten te overtuigen van iMUIS Online?

MUIS Software kan samen met jou bijeenkomsten organiseren om medewerkers en klanten te informeren. Daarnaast kunnen wij sessies via het internet inplannen. Neem hiervoor contact op met onze verkoopadviseurs door te bellen naar 0251-241641 of door te e-mailen naar verkoop@muis.nl.

Hoe veel administraties kan ik verwerken met iMUIS Online?

Met je iMUIS Online abonnement kun je standaard twee administraties verwerken. Uiteraard kun je dit uitbreiden zodat je al je administraties eenvoudig en op dezelfde wijze kunt verwerken. Neem hiervoor contact op met onze verkoopafdeling door te bellen naar 0251-241641 of door te e-mailen naar verkoop@muis.nl.

Is Spitsfactuur écht gratis?

Ja, Spitsfactuur is écht gratis. Klik hier om direct gratis te starten met elektronisch factureren!

Hoe stel ik SMTP in voor mijn e-mailadres?

Om te voorkomen dat je facturen en andere e-mails als spam worden gezien door de ontvanger, kun je in iMUIS Online instellen dat je eigen e-mailinstellingen worden gebruikt bij de verzending van e-mails: Lees hier de instructie. 

Hoe installeer ik iMUIS (Online)?

Download één van de installatiehandleidingen om iMUIS (Online) te installeren.

Wat zijn de systeemeisen?

De systeemeisen kun je hier vinden.

Waar vind ik de release notes?

De release notes kun je hier vinden.

Waar vind ik de helppagina (productinhoudelijke informatie over iMUIS Online)?

De helppagina kun je hier vinden.

Waar kan ik inloggen op iMUIS Online?

Dit is afhankelijk van je abonnement. Bij wie heb je dit afgesloten?

In het geval dat je abonnement rechtstreeks bij MUIS Software is afgesloten, kun je direct inloggen via de loginbutton op onze homepage. Je logt hier in.

Indien je werkt via een administratie- of accountantskantoor, log je in op hun website of domein. Bijvoorbeeld: www.imuisonline.com/domeinnaam

Ik weet mijn wachtwoord niet meer. Wat moet ik doen?

Je kunt altijd een nieuw wachtwoord laten genereren door bij het inlogscherm te klikken op ‘Wachtwoord vergeten?’. Je nieuwe wachtwoord ontvang je dan per e-mail.

In het geval dat de volgende melding ‘Wegens een instelling is het voor u niet mogelijk om een nieuw wachtwoord aan te vragen’ optreedt, neem dan contact op met je accountant of intermediair.

Mijn dashboardmenu is ineens anders (ik zie minder items). Hoe kan dat?

Mogelijk heb je iMUIS Online opgestart via een webbrowser die niet wordt ondersteund (Firefox of Opera). Open iMUIS Online in Microsoft Edge, Internet Explorer, Google Chrome of Safari.

Hoe start ik een nieuw boekjaar?

In iMUIS Online hoef je het boekjaar niet afgesloten te hebben om in een nieuw boekjaar verder te kunnen werken. Het voordeel hiervan is dat je altijd correcties kunt maken totdat je de periode definitief afsluit. Door bijvoorbeeld in het programma boeken de knop ‘huidige periode’ te klikken, wordt automatisch een jaaraansluiting gegenereerd. Hierbij worden de balansrekeningen met het eindsaldo overgenomen als beginsaldo. Je kunt nog steeds boeken in het voorgaande boekjaar. Bij het wisselen naar het huidige boekjaar wordt de beginbalans weer bijgewerkt.

Aanpassen (laatst gebruikte) factuurnummer
– Ga naar [menu – Financieel – Grootboek – Tabellen – tabel Dagboek];
– Dubbelklik op het dagboek Verkoop;
– Ga naar het veld Laatst Gebruikte Factuur;
– Vul het factuurnummer in waarmee je in 2017 wilt starten.
Let op: Het nummer dat je hier ingeeft, wordt gezien als reeds gebruikt.

Aanpassen (laatst gebruikte) boekstuknummer
– Ga naar [menu – Financieel – Grootboek – Tabellen – tabel Dagboek];
– Dubbelklik op dagboek Kas of Inkoop
– Ga naar het veld Laatst gebruikte Boekstuknummer
Let op: Het nummer dat je hier ingeeft, wordt gezien als reeds gebruikt.
Opmerking: Mogelijk zijn er andere dagboeken waarbij een boekstuknummer wordt gebruikt. Kijk alle dagboeken na.

Aanpassen (laatst gebruikte) Offerte ordernummer (iMUIS Online Offerte)
– Ga naar [menu – Verkoop  – Tabellen – tabel Basis verkoop];
– Pas veld Laatst gebruikte ordernummer aan
Let op: Het nummer dat je hier ingeeft, wordt gezien als reeds gebruikt.

Aanpassen (laatst gebruikte) Verkoop ordernummer (iMUIS Online Verkoop)
– Ga naar [menu – Verkoop  – Tabellen – tabel Basis verkoop];
– Pas veld Laatst gebruikte ordernummer aan
Let op: Het nummer dat je hier ingeeft, wordt gezien als reeds gebruikt.

Aanpassen (laatst gebruikte) Goederenontvangstnummer (iMUIS Online Voorraad)
– Ga naar [menu – Verkoop  – Tabellen – tabel Basis artikelen/voorraad];
– Pas veld Laatst gebruikte goederenontvangstnummer aan;
Let op: Het nummer dat je hier ingeeft, wordt gezien als reeds gebruikt.

Aanpassen (laatst gebruikte) Inkoop ordernummer (iMUIS Online Inkoop)
– Ga naar [menu – Verkoop  – Tabellen – tabel Basis Inkoop];
– Pas veld Laatst gebruikte ordernummer aan
Let op: Het nummer dat je hier ingeeft, wordt gezien als reeds gebruikt.

Wij organiseren ook speciaal een webinar dat bestemd is voor iedereen die verantwoordelijk is voor de uitvoering van de eindejaarsverwerking. Wij laten je zien hoe eenvoudig je een jaaraansluiting in iMUIS Online kunt uitvoeren. Bekijk hier het overzicht van onze webinars.

Welk overheidscertificaat t.b.v. kredietrapportage is benodigd?

Voor het indienen van je SBR-kredietrapportage heb je een PKIoverheid-certificaat nodig. Eén van de aanbieders van een overheidscertificaat t.b.v. kredietrapportage is bijvoorbeeld De Electronische Signatuur.
Klik hier voor de bestelpagina van het overheidscertificaat. Meer informatie over het overheidscertificaat t.b.v. kredietrapportage lees je hier in onze blog.

Hoe kan ik aan de bewaarplicht van de Belastingdienst voldoen?

Als je niet meer hoeft te werken in je administratie, bijvoorbeeld omdat je dit volledig hebt uitbesteed aan een accountant, kun je de kijkfunctie afnemen. Met de kijkfunctie heb je altijd en overal toegang tot je administratie, zelfs met de MUIS LIVE App. Dat is makkelijk!

Onderhoud op Belastingdienst server

Voor informatie over geplande onderhoudsdata op de Belastingdienst servers kun je de volgende website raadplegen:

https://www.logius.nl/ondersteuning/onderhoud

Hoe doe ik de btw-aangifte of ICP-opgave met SBR?

Wat is SBR?
SBR staat voor Standard Business Reporting, een methode voor het samenstellen en aanleveren van financiële berichten.

iMUIS Online instellen voor btw-aangifte in SBR-formaat:

Bekijk de instructievideo of volg onderstaande stappen:

  • Start iMUIS Online
  • Ga naar [menu – Financieel – btw-aangifte – btw-aangifte]
  • Kies de eerste optie om je btw-aangifte met SBR te versturen.
    Klik op [OK]
  • Het scherm “Basisinstellingen van uw btw-aangifte” wordt nu getoond.
  • De volgende velden in dit scherm zijn verplicht om btw-aangifte in SBR-formaat mogelijk te maken:
    • Btw-nummer: dit is het btw-nummer van uw onderneming.
    • Contactpersoon: Nummer, Voorletters, Achternaam en Telefoonnummer (doet u zelf uw aangifte, vul dan hier je eigen gegevens in).
    • Verklaar je akkoord met de voorwaarden voor het gebruik van het MUIS-certificaat. Zet daartoe een vinkje bij “Ik verklaar mij tekenbevoegd en akkoord met de Aanvullende voorwaarden voor gebruikers van het MUIS-certificaat.”
    • Klik op [OK]. Je administratie is nu ingesteld voor de btw-aangifte in SBR-formaat.
  • Aangifte doen
    Er wordt nu een btw-aangifte aangemaakt. Klik vervolgens op de knop [Toon de aangifte voor tijdvak…] Hierna kun je de aangifte nog controleren en eventueel wijzigen. Klik daarna op de knop [Aangifte akkoord]. De aangifte wordt definitief gesteld en in SBR-formaat verzonden naar de Belastingdienst.
  • Voor extra toelichting kunt u gebruik maken van onze Help pagina’s [F1].

Mijn eerste btw-aangifte is halverwege het boekjaar. Hoe doe ik dat?

  • Log in en ga naar menu Financieel – Btw-aangifte – knop Basisinstellingen – knop Wijzig aangiftemethode
  • Selecteer de aangiftemethode “Ik doe de aangifte in eigen beheer…”
  • Keer terug naar de btw-aangifte, maak de eerste btw-aangifte aan en geef deze akkoord
  • Maak net zoveel btw-aangiftes aan totdat je aangeland bent bij de aangifte die verstuurd moet worden
  • Stel nu in de basisinstellingen via wijzig aangiftemethode de aangiftemethode in op “Ik verstuur mijn aangifte in SBR-formaat…”
  • Keer terug naar de btw-aangifte en maak de volgende btw-aangifte aan
  • Deze btw-aangifte zal verstuurd worden via SBR

Hoe kan ik de factuurlay-out aanpassen?

In iMUIS Online kun je via de menu-optie Verkoop – Instellingen uw factuur- of orderbevestiging aanpassen. Je kunt een keuze maken uit negen standaard lay-outs, die je naar eigen wens kunt aanpassen.

Hoe kan het dat UBL-facturen niet worden ontvangen in de administratie?

Controleer s.v.p. de volgende instellingen:

1. Menu Financieel – UBL Cloud – UBL Cloud instellingen – tabblad E-mailadressen en herkenning – veld Whitelist
> UBL Cloud ontvangt alleen UBL-facturen van de e-mailadressen die in het veld Whitelist zijn ingevuld.
> Voeg e-mailadressen toe om de whitelist uit te breiden.
> Laat het veld Whitelist leeg om UBL-facturen van ieder e-mailadres te kunnen ontvangen.

2. iMUIS Online moet externe verbindingen toestaan
*** Heb je zelf geen rechten hiertoe, neem dan contact op met je systeem- of applicatiebeheerder ***

2.1 Zie menu Beheer > Systeeminstellingen > Systeeminstellingen
> De iMUIS (hoofddomein) gebruikersnaam en wachtwoord dienen ingevuld te zijn. Dit is meestal gebruiker “sa” (of als Interbase het DBMS is “sysdba”).
> Deze gebruiker dient toegang te hebben tot alle administraties waarmee een externe verbinding wordt gemaakt

2.2 Zie menu Beheer > Systeeminstellingen > Externe verbindingen
> Het veld “Verbindingen toestaan” dient op “Ja” te staan
> Het veld “URL naar het inlogscherm” dient gevuld te zijn met het internetadres naar het inlogscherm van iMUIS Online

Welke webbrowsers worden ondersteund door iMUIS Online?

Microsoft Edge, Internet Explorer, Google Chrome en Safari

Kan ik een training krijgen voor iMUIS Online?

Naast het helpmenu van iMUIS Online, kan een consultant je op weg helpen. Bekijk onze consultancypagina voor de mogelijkheden of neem contact op met onze verkoopadviseurs door te bellen naar 0251-241641 of door te e-mailen naar verkoop@muis.nl.

Hoe voer je de btw-verhoging door in je administratie(s)?

Voor ondernemers

In iMUIS Online is de btw-verhoging per 1 januari 2019 heel eenvoudig aan te passen in de btw-tabel. Ga hiervoor naar het menu Financieel-Grootboek-Tabellen-Btw. Klik op de betreffende btw-code en kies voor aanpassen. Het onderstaande scherm komt naar voren. We passen de velden “Nieuw percentage” en “Ingang nieuw %” aan. Vul bij het veld “Nieuw percentage” 9,00 in en bij het veld “Ingang nieuw %” vul je de datum 01-01-2019 in. Klik op opslaan en het klusje is geklaard.

btw-verhoging

Voor accountants:

Werkt bovenstaande hetzelfde voor accountantskantoren? Ja! Maar als accountant heb je natuurlijk veel meer administraties. Gelukkig hoef je dit niet per administratie te wijzigen. Je kunt het nieuwe btw-percentage op centraal niveau wijzigen voor al je administraties.

MUIS Software heeft namelijk een tool ontwikkeld die onmisbaar is voor kantoren met meerdere administraties. Je maakt eenvoudig één of meerdere profieladministraties aan. Iedere nieuwe klantadministratie wordt aangemaakt op basis van het gekozen profiel. In iMUIS Online gebeurt dit via het menu Beheer-Administratie aanmaken. Het onderstaande scherm komt naar voren.

Op het moment dat er iets wijzigt in de btw-codes, kan dit doorgevoerd worden op één plek in het profiel. Dit gaat op dezelfde wijze als hiervoor beschreven bij ondernemers. Het grote voordeel van het werken met profieladministraties is dat alle klantenadministraties direct worden bijgewerkt met de aanpassingen. En zo zijn je klantadministraties automatisch bijgewerkt voor de btw-wijziging.

btw-verhoging

Hoe stel ik de ABN AMRO koppeling in?

Om gebruik te kunnen maken van de ABN AMRO bankkoppeling, heb je het volgende nodig:

  1.  iMUIS Online module Bankieren
  2. Online Bankieren ABN-AMRO zakelijk

Stap 1: Meld je aan voor iMUIS Online Bankieren

Werk je al met iMUIS Online? Breid dan je abonnement uit met iMUIS Online Bankieren. Ga naar Beheer – Mijn gegevens – Tabblad Abonnement om je te abonneren op de module iMUIS Online Bankieren. Indien je accountant je abonnement beheert, dient hij dit voor jou aan te vragen.

Werk je nog niet met iMUIS Online? Dan kun je je hier of via je accountant aanmelden. Je krijgt een e-mail van MUIS Software met een orderbevestiging in de bijlage. Indien je deze ondertekend aan ons retourneert, activeren wij de module. Na activering kun je inloggen in je administratie. Selecteer vervolgens het menu Financieel – Bankieren – Afschriften Inlezen en volg de instructies op het scherm.

Stap 2: Ga naar iMUIS Online en log in.

Stap 3: Ga naar Financieel – Bankieren – Tabellen/Stamgegevens – Bankrekening.

Vul hier je rekeningnummer bij de ABN AMRO in. De ABN AMRO boekhoudkoppeling bestaat uit de onderdelen Afschriften Inlezen, Betalingen uitschrijven en Incasso’s uitschrijven. Voor al deze onderdelen afzonderlijk dien je de betreffende instellingen in de tabel Bankrekening te maken. De onderdelen die je niet gebruikt kun je blokkeren. Voor meer informatie bij het invullen van de velden kunt u de iMUIS Online Help aanroepen via de [F1] toets.

Stap 4: Ga naar Financieel – Bankieren – Afschriften Inlezen
Je bent nu in het beginscherm van Afschriften Inlezen. Je kunt je aanmelden voor de ABN AMRO boekhoudkoppeling door op de knop [Nu aanmelden] te klikken en de instructies te volgen op je scherm. Na activering van de ABN AMRO boekhoudkoppeling komen de bankafschriften eerstvolgende werkdag beschikbaar in iMUIS Online.

Hoe stel ik de Rabobank koppeling in?

Om gebruik te kunnen maken van de Rabobank bankkoppeling, heb je het volgende nodig:

  1.  iMUIS Online module Bankieren
  2. Online Bankieren RABOBANK Professional (zakelijk)

Stap 1: Meld je aan voor iMUIS Online Bankieren

Werk je al met iMUIS Online? Breid dan je abonnement uit met iMUIS Online Bankieren. Ga naar Beheer – Mijn gegevens – Tabblad Abonnement om je te abonneren op de module iMUIS Online Bankieren. Indien je accountant je abonnement beheert, dient hij dit voor jou aan te vragen.

Werk je nog niet met iMUIS Online? Dan kun je je hier of via je accountant aanmelden. Je krijgt een e-mail van MUIS Software met een orderbevestiging in de bijlage. Indien je deze ondertekend aan ons retourneert, activeren wij de module. Na activering kun je inloggen in je administratie. Selecteer vervolgens het menu Financieel – Bankieren – Afschriften Inlezen en volg de instructies op het scherm.

Stap 2: Ga naar iMUIS Online en log in.

Stap 3: Ga naar Financieel – Bankieren – Tabellen/Stamgegevens – Bankrekening.

Vul hier je rekeningnummer bij de Rabobank in. De Rabobank boekhoudkoppeling bestaat uit de onderdelen Afschriften Inlezen, Betalingen uitschrijven en Incasso’s uitschrijven. Voor al deze onderdelen afzonderlijk dien je de betreffende instellingen in de tabel Bankrekening te maken. De onderdelen die je niet gebruikt kun je blokkeren. Voor meer informatie bij het invullen van de velden kunt u de iMUIS Online Help aanroepen via de [F1] toets.

Stap 4: Ga naar Financieel – Bankieren – Afschriften Inlezen
Je bent nu in het beginscherm van Afschriften Inlezen. Je kunt je aanmelden voor de Rabobank boekhoudkoppeling door op de knop [Nu aanmelden] te klikken. iMUIS Online stuurt een sms-code naar je telefoon. Voor de instelling van het juiste telefoonnummer: ga naar Beheer – Mijn gegevens.

Stap 5: Log in op Rabobank Internetbankieren Professional (zakelijk)
Kies [Internetbankieren – Betalen & Sparen] en ga naar Online boekhoudpakket, selecteer MUIS Software en klik onderaan op Onderhoud;
– Vul de sms-code in die je op je telefoon hebt ontvangen;
– Selecteer de Rabobank rekening die je wilt koppelen;
– Kies de dienst die je wilt activeren (afschriften, betalingen, incasso);
– Bevestig je keuze middels je Rabo Reader.

De boekhoudkoppeling is hiermee gemaakt. Je bankafschriften komen vanaf de eerstvolgende werkdag beschikbaar in iMUIS Online.

Hoe stel ik de ING koppeling in?

Om gebruik te kunnen maken van de ING bankkoppeling, heb je het volgende nodig:

  1.  iMUIS Online module Bankieren
  2. Online Bankieren ING (zakelijk)

Stap 1: Meld je aan voor iMUIS Online Bankieren

Werk je al met iMUIS Online? Breid dan je abonnement uit met iMUIS Online Bankieren. Ga naar Beheer – Mijn gegevens – Tabblad Abonnement om je te abonneren op de module iMUIS Online Bankieren. Indien je accountant je abonnement beheert, dient hij dit voor jou aan te vragen.

Werk je nog niet met iMUIS Online? Dan kun je je hier of via je accountant aanmelden. Je krijgt een e-mail van MUIS Software met een orderbevestiging in de bijlage. Indien je deze ondertekend aan ons retourneert, activeren wij de module. Na activering kun je inloggen in je administratie. Selecteer vervolgens het menu Financieel – Bankieren – Afschriften Inlezen en volg de instructies op het scherm.

Stap 2: Ga naar iMUIS Online en log in.

Stap 3: Ga naar Financieel – Bankieren – Tabellen – Bankrekening.
Vul hier je ING-rekeningnummer in.

Stap 4: Ga naar Financieel – Bankieren – Afschriften Inlezen.
Je bent nu in het beginscherm van Afschriften Inlezen. Selecteer de ING-bankrekening. Je kunt je aanmelden voor de Mijn ING Zakelijk-koppeling door op de knop [Nu aanmelden] te klikken. iMUIS Online stuurt een TAN-code per SMS naar je telefoon. Voor de instelling van het juiste telefoonnummer: ga naar Beheer – Mijn gegevens

Stap 5: Log in op je Mijn ING Zakelijk
Zoek naar de link ‘’koppeling Online Boekhoudpakket’’.  Ga naar deze pagina voor de aanvraag van de boekhoudkoppeling.
– Selecteer MUIS Software als leverancier en klik op de knop [Rekening onderhouden];
– Je bankrekening wordt nu getoond met drie te activeren opties: transacties, betalingen en incasso’s;
– Om afschriften automatisch te ontvangen stel je de optie ‘’transacties’’ in op JA en sla je deze instelling op. Wij adviseren je de opties betalingen en incasso’s te activeren, zodat je eenvoudig betalingen en incasso’s kunt uitschrijven naar je bank voor verdere afhandeling op basis van je iMUIS Online abonnement Bankieren en Incasso;
– Vul nu je TAN-code in die je op je telefoon ontvangen hebt. Na het invullen kom je automatisch weer  in het programma ‘’Afschriften inlezen’’ binnen iMUIS Online;
– Klik op de knop verversen om de laatste stap te voltooien. De eerste bankafschriften zullen nu een dag later door de bank worden aangeboden.

Hoe stel ik de Knab koppeling in?

Om gebruik te kunnen maken van de Knab bankkoppeling, heb je het volgende nodig:

  1.  iMUIS Online module Bankieren
  2. Online Bankieren Knab (zakelijk)

 

Stap 1: Meld je aan voor iMUIS Online Bankieren

Werk je al met iMUIS Online? Breid dan je abonnement uit met iMUIS Online Bankieren. Ga naar Beheer – Mijn gegevens – Tabblad Abonnement om je te abonneren op de module iMUIS Online Bankieren. Indien je accountant je abonnement beheert, dient hij dit voor jou aan te vragen.

Werk je nog niet met iMUIS Online? Dan kun je je hier of via je accountant aanmelden. Je krijgt een e-mail van MUIS Software met een orderbevestiging in de bijlage. Indien je deze ondertekend aan ons retourneert, activeren wij de module. Na activering kun je inloggen in je administratie. Selecteer vervolgens het menu Financieel – Bankieren – Afschriften Inlezen en volg de instructies op het scherm.

Stap 2: Ga naar iMUIS Online en log in.

Stap 3: Ga naar Financieel – Bankieren – Tabellen/Stamgegevens – Bankrekening. 
Vul hier je rekeningnummer bij de Knab in. De Knab boekhoudkoppeling bestaat uit de onderdelen Afschriften Inlezen, Betalingen uitschrijven en Incasso’s uitschrijven. Voor al deze onderdelen afzonderlijk dien je de betreffende instellingen in de tabel Bankrekening te maken. De onderdelen die je niet gebruikt kun je blokkeren. Voor meer informatie bij het invullen van de velden kunt u de iMUIS Online Help aanroepen via de [F1] toets.

Stap 4: Ga naar Financieel – Bankieren – Afschriften Inlezen
Je bent nu in het beginscherm van Afschriften Inlezen. Je kunt je aanmelden voor de Knab boekhoudkoppeling door op de knop [Nu aanmelden] te klikken. iMUIS Online stuurt een sms-code(controlegetal) naar je telefoon. Voor de instelling van het juiste telefoonnummer: ga naar Beheer – Mijn gegevens

Stap 5: Log in bij je persoonlijke bankomgeving van Knab

– Klik op ‘Betalen’ en vervolgens op ‘Boekhoudpakket koppelen’;
– Selecteer de gewenste rekening;
– Klik op ‘Betalen’ en vervolgens op ‘Boekhoudpakket koppelen’;
– Klik op ‘MUIS Software’;
– Klik op ‘Open iMUIS Online zakelijke boekhoudkoppeling’;
– Klik op ‘Eenmaal toestaan’;
– Vul hier je controlegetal uit de sms in;
– Klik op ‘Opslaan’;
– Bevestig de aanvraag door met je Cardreader op ‘Goedkeuren’ te klikken.

 

Na de bevestiging is de boekhoudkoppeling een feit en komen je bankafschriften vanaf de eerstvolgende werkdag beschikbaar in iMUIS Online.

Ik heb meerdere zakelijke rekeningen. Kan ik deze allemaal koppelen met de automatische bankkoppeling?

Met de automatische bankkoppeling kun je alle zakelijke bankrekeningen van de ABN Amro, Rabobank, Knab en ING koppelen. Neem voor de zekerheid altijd contact op met je bank.

Hoe stel ik iMUIS Online in voor IBAN en SEPA?

Stappenplan iMUIS Online administratie instellen voor IBAN en SEPA.

Dit stappenplan betreft:

  • De overgang naar IBAN-nummers
  • Het wijzigen van het uitschrijfformaat van betalings- en incassobestanden naar SEPA

IBAN-nummers toevoegen aan de administratie

  1. Centraal
    De accountant of systeembeheerder van de iMUIS Onlineserver kan op de server alle bankrekeningnummers in de administratie automatisch voorzien van IBAN-nummers.
  2. Automatisch (als je alleen de bankrekening hebt)
    Bij de invoer van een nieuwe relatie, of het bijwerken van een relatie waarvan er nog geen bankrekening was vastgelegd, kun je de bankrekening handmatig invoeren. iMUIS Online vult dan automatisch het bijbehorende IBAN-nummer in.
  3. Handmatig (als je beschikt over het IBAN-nummer)
    Bij de invoer van een nieuwe relatie of bijwerken van een relatie waarvan nog geen bankrekening was vastgelegd, kun je het IBAN-nummer handmatig invoeren.
  1. Start iMUIS Online
  2. Ga naar [menu – Financieel – Crediteur/Debiteur/Prospect – Tabellen]
  3. Kies veld “IBAN-nummer”
  4. Vul het IBAN-nummer in en sla de relatie op

SEPA-bestanden aanmaken

Betalingenbestand in SEPA-formaat uitschrijven
Vanaf 2014 is SEPA het formaat van de betalingbestanden die worden uitgeschreven door iMUIS Online en ingelezen in de software/website van de bank. Je kunt nu al beginnen met het uitschrijven van SEPA-bestanden.

  1. Start iMUIS Online
  2. Ga naar [menu – Financieel – Bankieren – Tabellen – tabel Bankrekening]
  3. Kies Uitschrijven betalingen – veld “Uitschrijfformaat betalingen binnenland”
  4. Wijzig het veld naar SEPA (sepa pain 1.1.3) en sla de gegevens opIncassobestand in SEPA-formaat uitschrijven
    Vanaf 2014 is SEPA het formaat van de incassobestanden die worden uitgeschreven door iMUIS Online en ingelezen in de software/website van de bank. Je kunt nu al beginnen met het uitschrijven van SEPA-bestanden.
  1. Start iMUIS Online
  2. Ga naar [menu – Financieel – Bankieren – Tabellen – tabel Bankrekening]
  3. Kies tabblad Uitschrijven incasso’s – veld “Uitschrijfformaat incasso’s”
  4. Wijzig het veld naar SEPA (sepa pain 8.1.2) en sla de gegevens op

Hoe kan ik handmatig afschriften inlezen?

  • Log in, ga naar menu Financieel – Bankieren – Afschriften inlezen
  • Klik op de gewenste bankrekening
  • Klik vervolgens op de knop [Handmatig inlezen]
  • Klik op de knop [Bestand kiezen] en navigeer vervolgens naar het gedownloade bankbestand
  • Open het bankbestand en kies voor [Inlezen] of [Inlezen/verwerken]
  • Klik vervolgens op de knop [Open afschriftregels] om de ingelezen afschriften in te zien en te verwerken

Afschriften worden niet automatisch ingelezen in iMUIS Online. Wat moet ik doen?

Dit is een actie voor de systeembeheerder.

  • Controleer de systeeminstellingen in iMUIS Online via menu Beheer – Systeeminstellingen – Systeeminstellingen
  • Klik op de knop [Overige instellingen]. Bankafschriften kunnen ingesteld worden op [Alleen inlezen of Inlezen/Verwerken]
  • Klik op de knop [Systeeminstellingen]
  • Vul in: iMUIS (hoofddomein) gebruikersnaam en iMUIS (hoofddomein) wachtwoord:De meest voorkomende gebruikersnamen zijn:
    voor Dbms SQL = gebruikersnaam SA
    voor Dbms InterBase = gebruikersnaam SYSDBA
  • Klik op de knop [Externe verbindingen]
  • Verbindingingen toestaan = Ja
  • URL naar het inlogscherm = URL waarop van relaties inloggen op iMUIS Online

Hoe kan het dat mijn SEPA-betaling niet bij Bankieren - Betalingen uitschrijven staat?

Dit komt omdat er in de tabel Land niet staat ingesteld dat SEPA-betalingen zijn toegestaan.

Log in op iMUIS Online, ga naar menu Financieel – Grootboek – Tabellen/stamgegevens – Land. Wijzig de waarde van het veld [SEPA betalingen mogelijk]

Kan ik ook betaaltransacties van mijn Payment service provider inlezen?

Ja, het is in iMUIS Online mogelijk om betaaltransacties als MT940- of CAMT.53-bestand in te lezen met behulp van iMUIS Online Bankieren.  Log in op iMUIS Online, ga naar menu Financieel – Bankieren – Tabellen/stamgegevens – Bankrekening. Voor het optimaal inrichten van je administratie kun je (online) consultancy tegen betaling aanvragen.  Neem hiervoor contact op met onze supportafdeling.

Waar heb ik credits voor nodig?

Je hebt credits nodig om inkoopfacturen automatisch te laten verwerken met UBL Cloud. Per verwerkte factuur betaal je 2 credits, dit is gelijk aan €0,30.

Hoe schaf ik credits aan?

Je kunt credits aanschaffen in bundels vanaf 300 stuks (€45,-). Ga hiervoor in je iMUIS Online omgeving naar Beheer > Mijn gegevens/abonnement/credits > credits aanschaffen. Je kunt credits betalen met een automatische incasso of met iDEAL.

Met welke bedrijven heeft MUIS Software een koppeling?

Je maakt gebruik van iMUIS Online. Daarnaast maak je wellicht ook gebruik van andere applicaties, bijvoorbeeld loonsoftware, CRM of webshopsoftware. Samen met onze gerenommeerde partners hebben wij koppelingen in de cloud gerealiseerd. Zo kun je de ideale oplossing voor uw onderneming samenstellen. Bekijk hier alle MUIS Apps.

Hoe kan ik een koppeling maken?

Wij hebben een API (Cloudswitch) ontwikkeld voor softwaredevelopers.  Hiermee is het mogelijk om een koppeling te maken tussen iMUIS Online en andere softwarepakketten. Je kunt je softwareleverancier verwijzen naar: https://www.muis.nl/partner-worden/ .

Hoe maak ik een cloudswitchkoppeling met...?

  • Log in en ga naar menu Beheer – Mijn gegevens – knop Verbindingen.
  • Zoek de partner waarmee de koppeling gemaakt moet worden.
  • Klik op de knop Verbinden en kopieer de verkregen omgevingscode naar het klembord.
  • Plak de omgevingscode in de softwareomgeving van de partner.
  • De cloudswitchkoppeling is nu gereed voor gebruik.

Ik werk met een branchepakket, kan ik koppelen met iMUIS Online?

In de MUIS Apps Store staat een overzicht van alle apps waarmee iMUIS Online koppelt. Als je branchepakket hier niet tussen staat, kan je leverancier contact opnemen via het contactformulier om een koppeling te realiseren.

Werkt MUIS Software samen met loonsoftware?

Ja, MUIS Software werkt met meerdere loonpakketten samen.  Wij hebben met  Loket.nl en Nmbrs een automatische koppeling.  Dat betekent dat de loonjournaalpost na accordering automatisch wordt klaargezet in iMUIS Online. Voor veel andere loonpakketten zoals Unit4, ADP, Loon salarissoftware e.d. kan je loonjournaalposten inlezen met behulp van een zogenaamd masker (module iMUIS Online Inlezen).
Bekijk de MUIS Apps voor al onze koppelingen. 

Werkt MUIS Software samen met webshopsoftware?

Ja, MUIS Software werkt met meerdere webshopsoftware samen. Denk hierbij aan Magento, WooCommerce, Lightspeed, CCV Shop, OpenCart, PrestaShop en MijnWebwinkel. Bekijk de MUIS Apps voor al onze koppelingen.

Werkt MUIS Software samen met software voor kinderopvang?

Ja, MUIS Software werkt met meerdere software voor kinderopvang samen. Denk hierbij aan Portabase, Kindplanner en The Nanny. Bekijk de MUIS Apps voor al onze koppelingen.

Werkt MUIS Software samen met rapportagesoftware?

Ja, MUIS Software werkt met meerdere rapportagesoftware samen. Denk hierbij aan Caseware, Infine, Make Life Easier (MLE), Visionplanner en Speedbooks. Bekijk de MUIS Apps voor al onze koppelingen.

Werkt MUIS Software samen met scan-en-herkensoftware?

Ja, MUIS Software werkt met meerdere scan-en-herkensoftware samen. Denk hierbij aan Elvy, Blue10 en natuurlijk ons eigen UBL Cloud. Bekijk de MUIS Apps voor al onze koppelingen.