5 eindejaarstips – hoe begin je 2020 (administratief) goed?

Deel dit bericht met anderen..
Share on Facebook
Facebook
0Share on LinkedIn
Linkedin
Eindejaarstips 2019

5 eindejaarstips: – hoe begin je 2020 (administratief) goed?

Het einde van het jaar nadert en dit betekent dat de boekhouding van 2019 moet worden afgerond. Hoe zorg je voor een frisse administratieve start in 2020? Aan de hand van deze eindejaarstips helpen wij je op weg.

  1. Het oude op het nieuwe jaar laten aansluiten in je boekhouding – hoe doe je dit?

Eén van de voornaamste werkzaamheden voor een frisse start is het oude jaar op het nieuwe jaar laten aansluiten. Binnen iMUIS Online wordt de eindbalans van het voorgaande jaar automatisch de beginbalans van het nieuwe jaar. Uiteraard kun je nog correcties maken in het oude jaar en worden deze correcties meegenomen in het nieuwe jaar totdat je de periode definitief afsluit. Een belangrijk onderdeel hiervan is het automatisch aanpassen van je factuurnummering.

Wil je weten hoe je 2019 goed laat aansluiten op 2020 in je boekhouding? Je leest het hier stap voor stap.

  1. De Spitsfactuur App – gebruik jij hem al?

De module Spitsfactuur is één van onze meest gebruikte modules en daarom lanceren wij de Spitsfactuur App! Hiermee kunnen ondernemers eenvoudig gratis factureren. En met de app kan dit nu altijd en overal! Stel je stapt net de deur uit bij de klant, je pakt je telefoon en voordat je wegrijdt heb je al een factuur gestuurd. Bovendien is je boekhouding direct bij.

Heb jij of je klant de app al gedownload? Download hem hier direct voor iOS of Android.

  1. Wijzigen btw identificatienummer naar omzetbelastingnummer – hoe pas je dit aan?

Een zzp’er heeft nu (eind 2019) van de Belastingdienst twee nummers gekregen. Dat was benodigd omdat het BSN nummer van de zzp’er in het btw-nummer van de zzp’er was verwerkt. In verband met de AVG wetgeving is het gebruik van een btw-nummer met BSN gegevens niet meer wenselijk. Alleen in communicatie met de Belastingdienst wordt het op de BSN gebaseerde nummer nog gebruikt, met de nieuwe naam Omzetbelastingnummer.

Wil je weten hoe je dit aanpast in iMUIS Online? Lees hier het stappenplan om de wijzigingen door te voeren.

  1. Btw terugvragen op oninbare vorderingen – hoe regel je dit?

Stel, je hebt meer dan een jaar geleden een factuur verstuurd en deze is na het verzenden van herhaaldelijke herinneringen en zelfs het uit handen geven nog steeds niet betaald. Inmiddels heb jij hier ook al btw over afgedragen, maar nu moet je helaas toch concluderen dat je het openstaande factuurbedrag niet meer gaat ontvangen.

Hoe kun je de al door jou betaalde btw terugvragen? Lees het hier.

  1. Geautomatiseerd het nieuwe jaar in – wat zijn de mogelijkheden?

Het belangrijkste voor jou als ondernemer is natuurlijk om te zien hoe je er financieel voor staat en wat je successen zijn. Maar hoe zorg je er nou voor dat je boekhouding altijd up-to-date is en zo min mogelijk administratieve werkzaamheden vereist? Hier helpen wij je graag bij met deze tips.

Wij van MUIS Software wensen je alvast een hele fijne jaarwisseling en een goed nieuw boekjaar!

Deel dit bericht met anderen..
Share on Facebook
Facebook
0Share on LinkedIn
Linkedin

Leave A Comment