Marketingtips voor accountants- en administratiekantoren

Deel dit bericht met anderen..
Share on facebook
Facebook
0
Share on linkedin
Linkedin
0
Share on whatsapp
Whatsapp

Marketingtips voor accountants- en administratiekantoren

marketingtips voor accountants- en administratiekantoren

Jij als accountant bent waarschijnlijk het liefst vakgericht bezig. En dat is maar goed ook, want je werk is ontzettend belangrijk voor je klanten. Maar ik merk dat veel accountants nauwelijks aan marketing of communicatie met de doelgroep doet. Het belang van marketing wordt vaak een beetje naar de achtergrond geschoven. ‘Accountancy’ verkoopt zichzelf toch? Je zult je verbazen hoe veel winst daar nog te behalen valt. Ik geef je graag wat marketingtips voor accountants- en administratiekantoren!

1. Stop met verkopen, start met helpen

Het is een kreet die je misschien weleens eerder hebt gehoord of gelezen. Verkopen van nu is niet meer het verkopen van vroeger. Ruim 60 procent van een aankooptraject wordt tegenwoordig al afgelegd voordat er persoonlijk contact is. Er wordt dus al veel vooronderzoek gedaan. Dit kan door middel van informatie vergaren bij bekenden. Maar ook door de vragen online te stellen, blogs te lezen of onderzoek te doen op social media. Een hele grote kans voor marketing! Je moet ervoor zorgen dat je zo vroeg mogelijk in het aankooptraject betrokken wordt. Maar hoe?

Van verkoper naar begeleider

Treed op als adviseur in plaats van verkoper. Probeer niet iets te verkopen, maar help en begeleid de klant in het aankooptraject. Ontdek als eerste wat de wensen van je doelgroep zijn. Bepaal wat de problemen van je klanten zijn en hoe jij deze kunt oplossen. Stem vervolgens je content af op wie je klant is en waar ze in het aankooptraject zitten. Op basis hiervan kun je relevante informatie geven om ze te begeleiden naar een aankoop. Schrijf dus niet over hetgeen jij wilt vertellen, maar schrijf over hetgeen je klant wilt lezen.
Tot slot: geef informatie gratis weg. Brochures, rapporten, blogs, handleidingen, video’s. Je kunt het zo gek niet bedenken. Alle informatie die jouw (potentiële) klant helpt in een aankooptraject, is relevant. Geef deze altijd gratis weg!

2. Zorg voor een responsive website

Een accountants- of administratiekantoor zonder website kom je niet zo veel meer tegen. Een kantoor met een verouderde website daarentegen helaas wel. Terwijl het toch echt je visitekaartje is. Zonde! Zorg ervoor dat je website overzichtelijk is en er gelikt uit ziet. Maar bovenal: zorg dat hij responsive is. Dit betekent dat je website er niet alleen goed uitziet en goed werkt op een computerscherm, maar ook op een laptop, tablet en telefoon. In 2015 werden er al meer zoekopdrachten uitgevoerd via een mobiel apparaat dan via een desktop. En dat percentage is de afgelopen twee jaar natuurlijk enorm gegroeid. Het is dan ook fijn als ze op een website terecht komen die mobiele apparaten ondersteunt.
Maar er is meer. Google werkt aan goede content die inspeelt op jouw behoefte. Daarom heeft Google eisen gesteld aan websites. Websites met een betere presentatie scoren hoger in de zoekresultaten. Gebruiksvriendelijkheid, en dan voornamelijk mobielvriendelijkheid, is hierin een strenge eis. Als jouw website niet (goed) op mobiel te presenteren is, krijg je als het ware strafpunten. Met als gevolg dat je website wegzakt in de ranking.

3. Ga bloggen!

Een website met informatie over je diensten is leuk, maar tegenwoordig eigenlijk niet meer voldoende. Potentiële klanten zijn op zoek naar relevante informatie en kennis. Iemand die op zoek is naar een nieuwe accountant, is op zoek naar kennis. Een blog is bij uitstek het beste middel om kennis te delen. De accountant die de meest waardevolle informatie deelt, wordt gezien als de partij met de meeste kennis. Hoe meer relevante informatie je geeft, hoe groter de kans is dat je wordt overwogen als de juiste partij. En dus hoe groter de kans dat de potentiële klant jou benadert.

Bloggen voor Google

Een ander voordeel van bloggen is Google (en natuurlijk andere zoekmachines). Google houdt van blogs. Waarom? Google is slimmer, maar ook strenger geworden. Ze hecht veel waarde aan relevante content en blogs. Ook de frequentie van het plaatsen van blogs rekenen de zoekmachines mee in hun ranking. Als je regelmatig blogs post, zullen je blogs stijgen in de ranking. Je zult zien dat je aantal bezoekers en leads snel zullen stijgen!

Starten met bloggen

Beginnen met bloggen is niet zo ingewikkeld. Je hoeft helemaal geen bestseller auteur te zijn om een goede blog te schrijven. Kennis en ervaring zijn meestal al voldoende. Maar volhouden, dat is een ander verhaal. Je volgers verwachten enige regelmaat. En hoe suf is het als je laatste blogartikel van een (half) jaar terug is? Dat wekt natuurlijk niet veel vertrouwen bij een potentiële klant.
Je hoeft natuurlijk niet alle blogs zelf te schrijven of laten schrijven door je marketingafdeling. Bloggen is voor de hele organisatie belangrijk. Want de kennis zit ook verspreid over je hele organisatie. En het zou zonde zijn om dit niet te laten zien. Maar denk ook aan je leveranciers en je partners. Je kunt in samenwerking met je leveranciers ook content creëren of delen. Vraag je leverancier of zij hier voor openstaan of dat je hun content mag overnemen. Zo help je elkaar!

4. Maak gebruik van SEO

Aanvullend op de voorgaande tip.. SEO! Oftewel zoekmachine-optimalisatie. Ik heb net een ode gegeven aan bloggen en aangegeven dat Google van blogs houdt. Maar dit kunnen wij natuurlijk optimaliseren. We kunnen Google en andere zoekmachines natuurlijk een beetje helpen om onze blogs en andere webpagina’s te vinden.

SEO tips

Een grote kans voor accountancy. Want uit onderzoek blijkt dat 38% van alle accountantskantoren niet aan SEO denkt tijdens het schrijven van content. Hier liggen kansen! Maak je gebruik van een CMS-systeem, dan bestaan er talloze tools die je hierin kunnen ondersteunen. Ik zal niet te diep ingaan op alle mogelijkheden van SEO, maar een aantal tips:

  • Langer is (SEO technisch gezien) altijd beter. Schrijf monsterblogs;
  • Maak korte zinnen met woorden die weinig lettergrepen bevatten;
  • Schrijf korte alinea’s met tussenkopjes (waar je zoekterm in voor komt);
  • Gebruik koppelwoorden (maar, want, toch, zo, omdat) om je zinnen beter leesbaar te maken voor Google;
  • Zorg dat je zoekterm in de titel en URL van je pagina staat;
  • Zet de zoekterm in de eerste alinea van je bericht;
  • Maak gebruik van interne en externe links op je pagina;
  • Je doelgroep gaat altijd voor SEO. Gebruik geen SEO trucjes als deze geen toegevoegde waarde hebben. Je schrijft namelijk voor je doelgroep en niet voor Google!

5. Zorg voor relevante content voor de juiste doelgroep

Stuur je nieuwsbrieven naar (potentiële) klanten? Goed bezig. Want contact met je klant wordt alleen maar belangrijker. En al helemaal in de accountancybranche! Maar bedenk goed wat interessant is voor de doelgroep. Ken je doelgroep! Naar wie stuur je welke informatie? Als ik mij (als vrouw zijnde) inschrijf voor een nieuwsbrief van een kledingmerk en vervolgens een e-mail krijg over herenschoenen.. Tja, dan voel ik mij natuurlijk niet erg gezien. Als ik daarna nog een aanbieding krijg die niet op mij van toepassing is, dan ben je mijn inschrijving kwijt. Je moet de lezer voorzien van informatie die op hem of haar is afgestemd. Dan heb je de aandacht! Heb je even niets te melden? Sla dan gerust een keer het versturen van een nieuwsbrief over. Het is beter om niks te sturen, dan een nieuwsbrief te sturen met informatie die niet relevant is.

6. Wees actief op social media

Social media is – zoals je natuurlijk weet – heel populair. Maar belangrijker: het is populair bij jouw doelgroep. En ik hoef je niet te vertellen hoe belangrijk het is om te zitten waar je doelgroep zit. Dus go social! Je kunt social media kanalen gebruiken om je klanten te informeren. Maar ook om nieuwe klanten te werven en je imago verbeteren.
Deel je kennis en expertise (daar komen de blogs weer om de hoek) via social media. Maar je kunt hier ook klantbeoordelingen plaatsen en leuke foto’s van je kantoor delen. Vraag je collega’s ook om je berichten te delen. Hierdoor wordt je bereik zonder moeite enorm vergroot!

Ik hoop dat je wat aan de marketingtips voor accountants- en administratiekantoren hebt gehad. En dan het allerbelangrijkste: gewoon beginnen! Mocht je nog vragen hebben? Neem dan gerust contact met me op!

Meer blogs?

Deel dit bericht met anderen..
Share on facebook
Facebook
0
Share on linkedin
Linkedin
0
Share on whatsapp
Whatsapp

One Comment

  1. 12 maart 2021 at 09:36

    thnx voor de tips danique!

Leave A Comment